Søk i denne bloggen

torsdag 28. februar 2019

Bunadskort laget for Scrappiness




Heisann!



I dag skal jeg vise hvor enkelt det er å lage bunadskort med pengelomme.

Papirdesign har laget en super die, som du stanser ut alle delene og limer sammen.
De har også kommet med flotte ark med bunadsmønster.

Jeg har laget tre forskjellige bunadskort,
med inspirasjon fra noen bunader jeg fant på nettet.










Først kutter du til et panel som måler 5" x 13".
Jeg har brukt sort som base på alle tre kortene.
Score på 6,5" (på den lengste siden).
Panelet måler da 5" x 6,5".
Legg øverste kutte kanten på dien, rett over bretten.
Som du ser her.








Kutt, og da sitter du igjen med et panel som henger sammen på toppen.
Som du ser her.
Da er det klart for å lage skjorte.









Kutt to hvite deler til skjorte.
Lim en del på hver side av basen.








Deretter kutter du vest og veske i ønsket mønster.
Jeg har brukt papirdesign sitt ark som heter Hardangerbunad og Sølje.
Til Østfold bunaden har jeg brukt grønn bazzil og stemplet med hvitt på vesten.
Så limer du på det du ønsker å bruke som sølje.
Jeg har funnet et blomsterbånd, som jeg har klippet opp.








 








Jeg har valgt å pynte kortene med samme papirer inni.
Med hvitt forkle som skrivefelt på den ene siden.
Og pengelomme på den andre siden.



Jeg har brukt en dies med ferdig konvolutt på to av kortene.
Dersom du ikke har det, får du en beskrivelse nå på en du kan lage selv.



Start med et panel som måler  3,5" x 6".

Score kortsiden på 1/2" og 3".








Langsiden på 2" og 4 1/4".
Deretter klipper du bort der jeg har satt et kryss.
Og på skrå inn på den flippen som sitter igjen der jeg har stiplet.
Klipp på begge sider.








Da skal det se slik ut.









Så bruker du en rund die eller punch og stanser ut en halv running.








Så stanser du ut en bord på den andre kortsiden.
Jeg har brukt en Flourish til Marta Stewart.


Da er det klart for å lime sammen.
Ta lim på flippene som er igjen på sidene og brett opp, den siden du har stanset ut ringen.




 








Jeg har satt på en liten bit med borrelås, så lokket skal sitte inntil.



 
 



Ta dobbeltsidig tape på baksiden av konvolutten og lim på innsiden av kortet.








Her ser du hvordan jeg har gjort det.'



 














 




 












 
 













Lykke til med ditt bunadskort!



Klem fra Kristin





-MATERIALLISTE-

Papirdesign: Die bunad, gavekort
Papirdesign mønsterark: Hardangerbunad, Sølje 
Sirkel Punch










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jaktvestkort til herre.

Heisann! I dag skal jeg vise et jaktkort, som jeg har laget på bestilling. Jeg har brukt et mønsterakr fra Piondesign,  som heter Muligheter...